Steinerschool Geel: nieuw?

Dat is tenminste wat men de bezoekers van de website van de Geelse steinerschool wil doen geloven. Een website die trouwens nog maar goed twee jaar online staat en al vanaf de eerste dag hopeloos gedateerd is.

Zo heeft men voor de sfeerbeelden van de enige kleuterklas van de school onder andere foto’s gebruikt van kinderen die ondertussen al bijna naar de middelbare school gaan. Onder het kopje ‘Projecten’ zien we dat er geen projecten zijn, mààr…dat er vorig jaar wel een is geweest. Het staat er allemaal nog op, met datums van vorig jaar erbij.

Wie vragen heeft kan op de website terecht bij ‘Antwoorden’. Al krijg je daar alleen te lezen dat je er ‘binnenkort’ veel gestelde vragen en antwoorden zal terugvinden. ‘Binnenkort’ staat er trouwens nu al twee jaar. En ook hier weer een foto waarop een kind te zien is dat ondertussen op een andere school zit .

Het zal wel niemand verbazen dat die site de voorbije twee jaar niet meer dan gemiddeld 4 bezoekers per dag verwelkomde (door de hier geplaatste linken nu waarschijnlijk iets meer).

Die vier bezoekers wordt dan ook nog gesuggereerd dat de Geelse steinerschool een nieuwe school is. Want op de pagina ‘Novalis’ staat te lezen: ‘Waarom een nieuwe Steinerschool?’
Maar het is helemaal geen nieuwe school! En dat weet ik pertinent zeker, want acht jaar geleden was ik er bestuurslid financiën en toen bestond de school al zeven jaar. Wie meerekent, komt dan op vijftien jaar. Nieuw? Het is zo doorzichtig. Waarom dan toch nog die verkeerde informatie?

Laat ons het erop houden dat het niet uit kwade wil is, maar uit schaamte om te zeggen dat na vijftien jaar de school er nog altijd niet op is vooruitgegaan. De gebouwen zijn in erbarmelijke staat, het leerlingenaantal is gestagneerd bij veertig en zonder de hulp van de steinerschool van Lier zouden de boeken al lang zijn gesloten. Het is geen schande om dat toe te geven.

Misschien wel voor wie al moeite heeft om een antwoord te verzinnen op eenvoudige vragen. Want ook in Geel houdt men zoals op andere steinerscholen de kiezen stevig op mekaar als iemand iets kritisch en cruciaal vraagt. Zo stuurde ik op 2 februari 2008 een mail naar de steinerschool van Geel met daarin volgende vraag:

Ik zoek naar vernieuwende impulsen in het onderwijs. Op de website van steinerschool Novalis staat te lezen:

‘Gebruik makend van het officiële leerplan van de Steinerscholen wil de Novalisschool extra aandacht schenken aan de opvoeding van de kinderen binnen een ecologische context. Zij wil dit doen door expliciet de omgang met de natuur, de tuin en neerhofdieren ( kippen, eenden, schapen, pony’s, koeien) in te schrijven in haar schoolwerkplan.’

Het werken met neerhofdieren lijkt me voor de kinderen zeer interessant, maar ik kan me niet goed voorstellen hoe zich dat vertaalt naar pedagogische en didactische oefening met de kinderen. Zou u me betreffende passage uit het door de school  aangehaalde schoolwerkplan kunnen doormailen of verduidelijken?

Wel, dit kon men niet. Enkele dagen daarvoor, op 30 januari, had ik ook al een mailtje gestuurd met de vraag of ze mogelijk interesse zouden hebben in een samenwerking tussen mij en de ombudsman van de school (in de veronderstelling dat ze die hadden). Er kwam geen antwoord.

Nu zou dat kunnen liggen aan het feit dat alle binnenkomende mail in het postvak van de meester met de losse handjes terechtkomt en daar ook blijft hangen (wat vroeger toch wel het geval was). En als het zo is dat die mail niet wordt gecommuniceerd met andere leraren, is het geen wonder dat er geen antwoord op mijn mail komt. Ik heb de betreffende meester er enkele jaren geleden namelijk eens op terechtgewezen dat hij zijn boekje meer dan te buiten aan het gaan was. En dat wordt niet licht vergeten.

Als ik het allemaal begin op te tellen, loopt het aantal mails aan steinerscholen waarop ik geen antwoord heb gekregen aardig op. Zou ik dan toch zo’n moeilijke vragen stellen, zoals iemand van de Federatie van Steinerscholen me zei? Hoe luidde het ook alweer?

Ah ja, zo:

‘Ik ben voor 90% akkoord met wat je schrijft, maar je moet het ook eens van onze kant bekijken. We kunnen amper het hoofd boven water houden en dan kom jij ook nog eens met van die moeilijke vragen, waarvoor de tijd om een antwoord te zoeken, ontbreekt.’

Om terug te komen op het hierboven aangehaalde (cursief gedrukte) citaat vanop de website van de Geelse steinerschool. Wie goed leest, zal kunnen opmerken op welke manier men in Geel extra aandacht wil besteden aan de opvoeding van de kinderen in een ecologische context: door het opvoedingsproject in te schrijven in het schoolwerkplan. Dat houdt dus die extra aandacht in? Beter zou zijn geweest als er had gestaan wat men concreet met de kinderen wil gaan doen. Hoe men de omgang van de kinderen met de natuur pedagogisch gaat invullen.

Of het moet zijn dat dit vage citaat op dezelfde pagina als het voorgaande een antwoord op die vraag is, wat te betwijfelen valt.

‘Zij gaat er vanuit dat de omgang met de natuur een gezondmakend effect heeft op de groei van de kinderen; dat de concrete omgang met plant en dier een positieve bijdrage levert op de emotionele ontwikkeling van kinderen en dat het uiteindelijke respect voor de natuur resulteert in een respect voor de mensen en de mensheid in het algemeen.’

Respect voor de natuur? In het jaar dat ik bij de Geelse steinerschool betrokken was, heb ik met de regelmaat van een klok dode konijnen, kippen, ganzen en geiten op het schoolterrein gevonden. En die waren niet van ouderdom gestorven, maar wel doordat ze geen water of eten hadden gekregen en slechte of geen hokken hadden. De kleinste dieren zochten meestal beschutting onder de barak die dienst doet als leslokaal. Het grootste deel van ‘de neerhofdieren’ zwierf trouwens in de buurt rond.

Daardoor dat ik zo nieuwsgierig ben of er een nieuwe wind door die school waait en of de manier waarop men de omgang met dieren aanpakt, is verbeterd.

Ramon DJV

PRINTVRIENDELIJKE VERSIE

Advertenties

Over Ramon De Jonghe
Vader van vier kinderen waarvan er drie naar de steinerschool gingen. Studeerde aan een antroposofische hogeschool, was opvoeder en bestuurslid in een steinerschool, medewerker in een bibliotheek van de Rudolf Steiner Academie. Voor de Antroposofische Vereniging trad hij op als info-verstrekker aangaande antroposofie en haar werkgebieden. Auteur van o.a. het schotschrift ‘Focus op de steinerschool - Onderwijs op maat van wie?’

7 Responses to Steinerschool Geel: nieuw?

  1. Ramon DJV says:

    Via een betrouwbare bron heb ik ondertussen vernomen dat het hierboven aangehaalde nog altijd ‘waar is’. Tegenwoordige tijd dus, wat wil zeggen dat er weinig is veranderd op de Geelse steinerschool Novalis. Er is onder andere sprake van slechte huisvesting van neerhofdieren, maar ook van dieren die wegens slechte verzorging zijn gestorven.
    Om de anonimiteit van mijn bron te bewaren is het niet mogelijk om hier details over het gemelde weer te geven.

    Terwijl ik deze reactie schrijf, schiet me te binnen hoe ook in de steinerschool van Leuven-Wijgmaal konijnen en kippen door onachtzaamheid het loodje legden en hoe de twee hangbuikzwijnen van de school regelmatig door de straten van het dorp zwierven. Die varkens werden, in tegenstelling tot twee kleuters van die school die iets meer dan twee jaar geleden tijdens de lesuren een wandelingetje waren gaan maken en zich op meer dan twee kilometer van de school bevonden, niet thuisgebracht met een politiecombi, maar meestal na een lange jacht gevangen door bereidwillige ouders (waaronder ik).

    Over leerlingen die ‘gaan wandelen’ valt anders ook nog een en ander te vertellen. Maar waar zal ik beginnen?

  2. loes verbeek says:

    wat een negatieve site is dit seg!
    hier staan alleen maar dingen om de steinerscholen af te breken!
    hebben jullie de rijkdom ervan eigenlijk al gezien/ervaren?
    als ik wil kan ik ook het klassiek onderwijs afbreken door te vertellen over een goudvis die toch wel stierf in de klas zeker.

  3. Ramon DJV says:

    Loes,

    Stierf die goudvis omdat steeds vergeten werd om hem eten te geven of zijn water te verversen? En was dat een gewoonte?

  4. jan says:

    via mezelf heb ik de laatste drie jaar waargenomen dat er veel verbeterd is op die Steinerschool. Betere huisvesting voor de dieren, goede zorgen. En de grotere dieren zijn weg.(waaronder 2 geiten die waarschijnlijk gestolen zijn)
    Ook zijn er enkele gammele barakken vervangen door zo goed als nieuwe (toch zeker aan de binnenkant), en is de kleuterklas opgesplitst in een kleuer en peuterklas.
    Eigenlijk is al dat gezwam van hierboven niet meer van toepassing. Het is nu een gezellige kleine school, waar het voor kind, leerkracht én dier goed vertoeven is.
    Olé!

  5. JD says:

    @Jan

    Laat me niet lachen. Waarom zijn er dan veel ouders kwaad vertrokken? Waarom gaf ook juf Myriam haar ontslag in een mail die naar alle ouders werd gestuurd?

    De laatste 3 jaren is er niets verbeterd op de nieuwe containers na (de oude gebouwen waren niet meer veilig). Er zijn daarintegen veel nieuwe problemen bijgekomen, om er nog maar niet van te spreken dat het merendeel van de leerkrachten uit het reguliere net komt.

  6. Ramon DJV says:

    Sinds het verschijnen van bovenstaand artikel (17/10/2008) hebben verschillende bronnen mij tot op de dag van vandaag gemeld dat aan de situatie in Novalis Geel weinig tot niets is veranderd. Sterker nog: de school kende het voorbije schooljaar 2010-2011 nog een grote uitstroom van kinderen.

    Verouderde website

    Het is toch op zijn minst bizar dat de commentaar die ik in 2008 gaf i.v.m. de verouderde en misleidende inhoud van die website anno 2012 nog even actueel is als toen? Dit schreef ik in 2008:

    (…) Onder het kopje ‘Projecten’ zien we dat er geen projecten zijn, mààr…dat er vorig jaar wel een is geweest. Het staat er allemaal nog op, met datums van vorig jaar erbij.(…)

    Klopt nog.

    (…) Wie vragen heeft kan op de website terecht bij ‘Antwoorden’. Al krijg je daar alleen te lezen dat je er ‘binnenkort’ veel gestelde vragen en antwoorden zal terugvinden. ‘ Binnenkort’ staat er trouwens nu al twee jaar.(…)

    Binnekort is nu vijf jaar geworden, al moet ik erbij zeggen dat binnekort niet meer gaat komen. De betreffende pagina is niet meer via het hoofdmenu toegankelijk, maar wel nog via deze link. http://www.steinerschoolnovalis.be/antwoorden.htm

    (…) bezoekers wordt dan ook nog gesuggereerd dat de Geelse steinerschool een nieuwe school is. Want op de pagina ‘Novalis’ staat te lezen: ‘Waarom een nieuwe Steinerschool?’
    Maar het is helemaal geen nieuwe school! En dat weet ik pertinent zeker (…)

    ‘Waarom een nieuwe Steinerschool?’ staat er nog steeds.

    Verwaarlozing dieren

    (…) In het jaar dat ik bij de Geelse steinerschool betrokken was, heb ik met de regelmaat van een klok dode konijnen, kippen, ganzen en geiten op het schoolterrein gevonden. En die waren niet van ouderdom gestorven, maar wel doordat ze geen water of eten hadden gekregen en slechte of geen hokken hadden. De kleinste dieren zochten meestal beschutting onder de barak die dienst doet als leslokaal. Het grootste deel van ‘de neerhofdieren’ zwierf trouwens in de buurt rond.(…)

    Zowel in 2010, 2011 als in dit kersverse jaar heb ik berichten ontvangen i.v.m. dat de verzorging van de dieren in Novalis te wensen overlaat.

    Als Jan stelt dat de grotere dieren weg zijn, de geiten waarschijnlijk gestolen, lijkt me dat een ruime interpretatie van wat ik benoem als ‘het grootste deel van de neerhofdieren zwierf trouwens in de buurt rond’.

    Het is maar hoe je het bekijkt.

    Dat er nu lescontainers zijn i.p.v. de bouwvallige barak die tien jaar dienst heeft gedaan als klaslokaal/polyvalente ruimte, is de enige positieve verandering die ik uit Jans verhaal kan destilleren.

    De rest lijkt me eerlijk gezegd wishfull thinking.

  7. a says:

    De containers vind ik zeker geen pluspunt: het past niet binnen de filosofie dat men verkondigt. Plastic bakken passen niet binnen het concept van een natuurlijke school. Het is niet aangenaam en ik ben blij dat mijn kinderen daar niet meer zitten. Volgens mij is er een groot verschil tussen wat ze verkondigen en wat ze doen. Natuurlijk is er zoals bij elke school geld mee gemoeid en moeten ze zien rond te komen, maar dan moeten ze ook eerlijk zijn naar de ouders toe dat ze hun pedagogisch project niet volledig kunnen realiseren.

%d bloggers liken dit: